10 % rabatt på båtutbildningar

Svensk Båtutbildning ger läsare på Sjomanskap.se 10 % rabatt på distanskurs i Förarbevis. Anmäl dig genom att skicka en e-post och ange rabattkoden "Sjömanskap".


Undvik att sjunka

En av de mest uppenbara riskerna vi båtliv är att båten sjunker. Lär dig de vanligaste orsakerna till att båtar sjunker, hur du kan förebygga och vad du gör när du får en läcka.

Senast uppdaterad 15 juni 2021

Ironiskt nog är det när båten ligger ”tryggt” förtöjd till en brygga som risken för att sjunka är störst. Enligt statistik från amerikanska försäkringsbolag som du hittar på den här sidan sjunker två tredjedelar av båtarna när de är förtöjda.

Det förvånar mig inte. När jag tillbringade en vinter i en norsk hamn var det runt 200 båtar jag gick förbi flera gånger i veckan. Två av dem sjönk under vintern. En av okänd orsak. En var en öppen båt utan självläns som fylldes alltmer av regnvatten, till ett oväder var tillräckligt kraftigt för att vågor skulle skölja in över relingen.

Frågan är hur det ser ut i Sverige som har andra förhållanden, men att man måste titta till båten är något man ska tänka på. Har du inte möjlighet att göra detta själv, alliera dig med någon som kan hjälpa dig eller betala någon.

Sjunken håt

Den här båten hade inte hängt i sina förtöjningar om någon tittat till den oftare.

En liten läcka riskerar att sänka en båt som ingen tittar till. Tar du in en milliliter i sekunden kan se ut som en liten läcka, men blir det 3,6 liter i timmen och 86 liter i dygnet. Om du låter en normalstor segelbåt ligga utan tillsyn med en så liten läcka i en vecka kommer du få en del skador på båten. Efter en månad är det risk att den hänger i förtöjningarna med relingen under ytan.

Hur ska du se till att du inte blir en del av statistiken?

Undvik att sjunka i hamnen

Det första du ska göra är att tänka på hur du förtöjer båten. Om den sliter sig i ett oväder kan sidan gå mot kajen och få ett hål som vågor sköljer in i.

Blir det oväder eller du ska vara borta från båten länge bör du tänka extra på förtöjningarna. I tillägg till att rep kan gå av kan också fästen i brygga och båt slitas loss. Har du möjlighet till dubbla förtöjningar där varje fäste kan gå sönder utan att båten slår mot bryggan?

Utrusta förtöjningslinorna med ryckdämpare om du inte köper förtöjningslinor med mycket bra streckförmåga. Det minskar den plötsliga belastningen på fästen i båt, brygga och linor.

Ofta är det små läckor som sänker båtar i hamnar. En länspump gör att läckan måste vara stor, till exempel att båten slagits sönder mot bryggan, eller att batterierna tar slut för att den inte ska kunna rädda båten.

Om det uppstår en stor läcka när båten är förtöjd kommer batterierna ta slut snabbt om du inte är kopplad till landström hela tiden. Har du inte möjlighet att koppla till landström kommer en länspump kunna rädda din båt i de flesta tillfällen. Se till så pumpen är kopplad före huvudströmbrytaren. Pumpen ska fungera även när allt annat är avstängt. För att undvika brand när du är borta bör du nämligen stänga av onödig el när du lämnar båten längre tid.

Det finns risk att en länspump täpps till så den slutar fungera. Se därför till att inte ha damm och skräp i kölsvinet.

Sjunka under färd

Så över till de båtar som sjunker när de används. Att följa med noggrant på sjökortet och se till att inte kollidera med andra båtar är naturligtvis en självklarhet, rutiner för detta får bli en annan artikel. Nu ska jag istället fokusera på hur du undviker att båten sjunker om olyckan är framme.

Länspump

En länspump som startar automatiskt när vatten tränger in minskar risken för att båten sjunker.

Pumpar gör att du köper dig tid. Om det kommer in dubbelt så mycket vatten som pumparna kan ta undan har du dubbelt så lång tid på dig att täta läckan, jämfört med utan pumpar. Det är tid som behövs.

En båt bör vara utrustad med en automatisk länspump som är kopplad till batterierna i båten. I tillägg finns det möjlighet att använda motorn. En T-koppling med kulventil som både kan ta in vatten från havet och från kölsvinet förvandlar motorn till en pump. Min motor med 36 hästkrafter ska pumpa 40 liter i minuten på full effekt.

Man bör i tillägg ha en manuell länspump. Dessa är effektiva. Från min ska vattnet gå genom en 1,5 tums slang som går upp till relingskanten innan det nästan är fritt fall ned till skrovgenomföringen under vattenlinjen. Pumpar jag för fullt klarar inte slangen att ta undan allt vatten.

Det bör också bra att ha ett larm så du märker att du tagit in vatten. Är det en stor läcka har det antagligen skett vid en kollision, men också små läckor är bra att känna till istället för att pumpen tar bort vattnet till dess att batterierna tar slut.

Ett översvämningslarm kostar inte så många hundra kronor, till exempel det här från Kjell & CO. Många placerar sensorn över pumpen så de inte störs av små läckor som pumpen klarar av. En bättre lösning är att placera larmet under pumpen. Då kan du pumpa ut vattnet manuellt och kontrollera var vattnet kommer ifrån.

Täta läckor

Det finns många förslag på hur man ska täta läckor, men det är få som har testat i praktiken. Mycket man kan använda för att täta läckor kostar lite. Under är en lista med vad jag har med ombord.

Kudde

Står man vilket fall som helst vid läckan och ordnar något kan man lika gärna pressa en kudde mot hålet.

Om du läst Liftarens guide till galaxen vet du att man alltid ska ha en handduk lättillgänglig eftersom den kan användas till mycket. Pressa den mot en läcka. Svep den runt dig om du är kall eller solbränd. Rulla ihop den hårt och använd som piska om du anfalls av pirater. Dränk den i vatten och lägg över en eld som behöver släckas. Om den är någorlunda hel och ren efter detta: torka dig när du kommer upp efter att ha badat.

Ta det som finns till hands för att pressa mot hålet.

Vattentätt tyg fäst i snören

För att täta läckan provisoriskt kan man ta vattentätt tyg på utsidan av skrovet. Klipp till en trekant och fäst snören i alla hörn. Tar du ett stort tygstycke kan du täta stora hål, men ett mindre är mer lätthanterligt.

Stay afloat

Stay Afloat är seg massa på burk. Det är förvånansvärt svårt att få tag på Stay Afloat med tanke på hur effektivt det är. Ta en näve och tryck mot hålet. En del använder smör, andra använder modellera. Vax, till exempel skovax, fungerar också.

Formbar skärbräda, små spikar och hammare

Träpluggar

Några enkla och billiga saker som kan rädda din båt.

Skärbrädan kan placeras över hålet och fästas i skrovet med spikar eller snabbverkande lim som stelnar under vatten. Det kommer fortsätta komma in i kanterna, men det kan du täta med Stay Afloat.

Träpluggar

Går en kulventil av får du ett runt hål. För att åtgärda detta bör du ha träpluggar i olika dimensioner. Många grönsaker fungerar också. Du kan till exempel testa morot, palsternacka eller potatis nästa gång du letar efter träpluggar samtidigt som grönsaker, böcker och annat flyter förbi dig i salongen.

Utrustning för att tillkalla hjälp

Ibland klarar man inte av allt själv. Nödbloss, VHF, mobiltelefon och annat som kan användas för att tillkalla hjälp kan vara bra att ha med. Kan du inte få hjälp att rädda båten kan andra hjälpa dig till land.

Rutiner

Vet du varför Liftarens guide till galaxen blev mer populär än Encyclopedia Galactica? Det är flera orsakern, men en är att det står ”Don’t panic” på baksidan med stora, lättlästa bokstäver. Det är ett råd du bör komma i håg när båten håller på att sjunka.

I en pressad situation är det lättare sagt än gjort. Det viktigaste du kan göra för att undvika panik är att du tänker efter hur läckor kan tätas och vem som gör vad ombord. Varje situation är unik, men har du en plan för standardhändelser kan du utgå från den. Det är inte rätt tid att tänka efter hur en läcka ska tätas när du står med vatten till knäna. Det är inte heller tiden då du ska tänka efter vad du ska prioritera att ta med i livflotten.

Gå igenom med din besättning vad som ska göras om det blir ett hål. Till exempel: En pumpar med manuella länspumpen och två letar efter läckan. Den som hittar den pressar något mot hålet samtidigt som den andra leta reda på utrustningen för att täta hålet. Därefter fäster en tygstycke utanför skrovet och en tätar från insidan.

Om alla vet vad som ska göras  det lättare när man samtidigt måste se hur man ska tas sig av grundet. Eller om man kanske är tryggare av att stå på grundet till hjälpen kommer. Ett sätt att rädda en sjunkande båt är att köra upp på en strand, men då bör det inte vara stora vågor in mot stranden.