10 % rabatt på båtutbildningar

Svensk Båtutbildning ger läsare på Sjomanskap.se 10 % rabatt på distanskurs i Förarbevis. Anmäl dig genom att skicka en e-post och ange rabattkoden "Sjömanskap".


Radarreflektor

Syns du inte finns du inte. Med en radarreflektor ökar chansen för att du och din båt finns både i dag och i morgon.

Publicerad 21 maj 2021
Sidan innehåller annonslänkar från Marineonline

Radarn är ett nyttigt verktyg för att upptäcka andra båtar, men det krävs att radarekot är tillräckligt starkt för att de ska upptäckas. En dag utan vågor är inget stort problem. På långt avstånd och när vågorna är stora blir det värre. En radarreflektor kan göra att du syns på långt avstånd när vågorna är så stora att horisonten försvinner bakom vågtopparna.

Hur reflekteras radarstrålar?

Radarstrålar uppför sig till stor del som ljus. När det träffar ett föremål absorberas en del eller går rakt igenom. En del av strålningen studsar på ytan. Om mycket ljus studsar kommer föremålet vara ljust. Om mycket radarstrålning studsar kommer det synas på skärmen. Ett material som leder el, till exempel metall, reflekterar radarstrålar bättre än material med hög resistens, till exempel glasfiber och trä.Radarreflektor

Ta med en ficklampa och spegel ut en mörk natt. Lys på spegeln, då kommer nästan allt ljus studsa på spegeln. Det studsar i stort sett i samma riktning. Om den riktningen råkar vara mot en person blir den bländad. Flyttar den personen på sig kommer spegeln bli mörk. Samma sak gäller för en radar som träffar en plan yta. Är man på ett ställe där radarstrålarna träffar blir det tydligt på skärmen, annars kommer det försvinna.

Om spegeln var klotformat skulle ljus studsa mot den som tittar på spegeln, men ytan som ser ut att vara belyst är liten. Också radarstrålar som studsar på ett klot kommer garanterat ge reflektion av strålning tillbaka, men det är i liten mängd. Nu börjar vi närma oss båtens form. Avrundade hörn garanterar att något kommer tillbaka till radarantennen, men det kan vara så lite att det inte blir synligt på skärmen.

Om du lyser på en reflex kommer det mesta av ljuset studsa tillbaka till ljuskällan, bara en liten del kommer studsa åt andra håll. Nu kommer vi in på radarreflektorer. De fungerar nämligen som en reflex. Tre metallplattor som är satt i hop med 90 graders vinkel gör att radarstrålarna studsar tillbaka mot det håll de kom från.

En radarreflektor kan öka båtens synlighet på radarn, speciellt för små båtar. Stora fartyg har vilket fall som helst ett kraftigt eko och har mindre nytta av en liten radarreflektor.

Radartvärsnitt

Hur effektiv en radarreflektor är mäts i radartvärsnitt och anges i areal. Enligt Offshore Racing Counsil (ORC) ska en radarreflektor ha radartvärsnitt på minst 10 m². Det är dessvärre få som har det, ofta är de som uppfyller kraven så stora att många väljer en mindre. Allt är bättre än inget.

10 m² låter stort, men definitionen på radartvärsnitt är inte ytan som reflekterar tillbaka radarstrålarna tillbaka till antennen. För att förstå detta ska vi återvända till klotet som garanterat reflekterar radarstrålarna tillbaka till källan. Tänk dig ett klot av ett material som reflekterar all radarstrålning. Gör nu ett tvärsnitt i mitten av klotet och mät arean. En radarreflektor som reflekterar tillbaka lika mycket som detta klot har samma radartvärsnitt som arean du har mätt.

Borde man välja den med störst radartvärsnitt som man på ett praktiskt sätt kan fästa på båten?

Så enkelt är det dessvärre inte.

När båten lutar blir radarreflektorerna mindre effektiva. Hur stor skillnad varierar beroende av modell. Det är därför bra att läsa tester från labb innan man köper om man verkligen vill ha den bästa radarreflektorn. I testerna placeras reflektorerna i ett rum av ett material som absorberar radarstrålarna. Genom att mäta reflektionen när radarreflektorn lutar kan man få en betydligt bättre bild av vad som ger bäst radareko i verkligheten.

Hemmagjorda radarreflektorer

Man hör ofta en del säga att man kan göra egna radarreflektorer. Ofta nämns en plastpåse med hoptryckta aluminiumburkar som man placerar så högt som möjligt. En plastpåse med aluminiumburkar riskerar att rivas sönder när det blåser. Mer solid plast, till exempel en hink, kan därför vara ett bättre alternativ. Plasthinken släpper vilket fall som helst genom det mesta av radarstrålningen.

Åsikterna går isär om effekten av dessa, få har gjort ordentliga tester. Här hittar du en rapport från några som faktiskt har testat. De har inte en påse med burkar, men ett betydligt smidigare alternativ: Ett PVC-rör med skrynklig aluminiumfolie. De har även testat en nödfilt, en filt av aluminumfolie. Testet genomfördes med kajaker som syns betydligt sämre på en radar än en stor båt.

På kort avstånd var både röret och filten på nivå med den bästa radarreflektorn, men även en kajak utan någon reflektor var tydlig på radarskärmen. De visar med andra ord att i lugnt väder när båtarna är nära har man ingen stor nytta av en radarreflektor.

När de gick till att testa på 0,5 sjömils avstånd istället för 1/8 sjömil blev resultatet något helt annat. Skillnaden mellan en kajak utan något som skulle göra att den syntes på radarn och de med blev större. PVC-röret med aluminiumfolie var på nivå med genomsnittlig radarreflektorer från affären. Nödfilten däremot, den visade överlägsna resultat med sin stora yta. Dessvärre är en nödfilt opraktisk att ha permanent i masten.

Montering av radarreflektor

Radarreflektorn ska monteras högt för att ge bäst eko. Seglare monterar dem därför ofta en bit upp i masten. Det bästa är då att köpa en med ett mastfäste och använda popnitar för att få den på plats. Ett enklare alternativ för mindre radarreflektorer är att fästa dem i stagen. Det finns speciella radarreflektorer för detta. Andra är gjorda för att hissas upp under spridaren. På en motorbåt måste den placeras på andra sätt. Då kan en radarreflektor som placeras på ett tak, vara mer praktiskt.

En del väljer att hissa radarreflektorn när den behövs som mest. Det gäller då att det faktiskt blir av att man gör det. En radarreflektor ger liten nytta om den ligger nedpackad.

Aktiv radarreflektor

De radarreflektorer jag har skrivit om hittills är passiva reflektorer. Det finns även aktiva radarreflektorer som syns betydligt bättre på radarn. De består av en antenn med en sensor som känner av att en radarstråle träffar dem. Istället för att reflektera strålen skapar de en egen stråle och skickar tillbaka som svar.

Tänk dig att du går längs en mörk väg. När du ser ljusen från en bil tänder du en ficklampa för att synas tydligare. Den aktiva radarreflektorn är som ficklampan. Ett vanligt missförstånd är att en aktiv radarreflektor visar en liten båt som ett stort fartyg. Ser personer med ficklampor större ut? Nej, men de kommer bli tydligare.

Den aktiva radarreflektorn kan dessutom ge en varningssignal om den nås av en radarstråle. Det kan vara praktiskt ute till havs där man sällan möter fartyg. Dessvärre kan inte detta användas samtidigt som man använder sin egen radar. Det kommer vara så mycket radarstrålning runt båten, även om det inte är direkt träff på sensorn, så den kommer varna dig hela tiden när du har radarn i gång.

Elförbrukning av den aktiva radarreflektorn är låg, Sea Me drar bara 150 mA i standby och 350 mA när den sänder.

En del aktiv radarreflektor reagerar inte på alla radarsignaler. En radar kan skicka ut radarstrålar i X-bandet (8 – 12 GHz) eller S-bandet (2-4 GHz). Många aktiva radarreflektorer upptäcker inte S-bandet. S-bandet används framför allt på stora radarantenner, runt två meter och större. Stora fartyg har krav på att de ska ha bägge typerna.

Dessvärre fungerar inte aktiva radarreflektorer när de träffas av radarstrålar från bredbandsradar. Det blir ett betydligt större problem när dessa ökar i popularitet.

Vilken radarreflektor ska man köpa?

Som med det mesta av utrustning till båtar kan man inte ge ett svar på vad som är bäst som gäller för alla.

Har du en liten båt, speciellt om den är gjord av trä eller glasfiber, borde du köpa den största som är praktisk att montera för att du ska synas bra. En stor båt, speciellt om den är gjord av metall, har redan ett kraftigt eko. Ska det över huvud taget ge någon skillnad bör man ha en stor radarreflektor.

Seglar du bara i skyddade vatten i bra väder blir nyttan av en kraftig radarreflektor mindre. Både vågor och avstånd är små. Då bör du synas om ingen har ställt in radarn fel.

Aktiva radarreflektorer ser jag som något jag ser allt mindre nytta med. Det är dyrt i förhållande till de passiva. AIS blir allt mer populär på radarns bekostnad och allt fler som använder bredbandsradar gör att nyttan med dessa minskar.