Livet är inte alltid lätt ombord på en båt. När allt är i rörelse blir de enklaste uppgifter, som att hälla varmt kaffe i en kopp en utmaning. Med några tips kan segelturen bil lättare.
Det är praktiskt när allt i bostaden är stilla och saker inte lutar, men på en båt kan det vara långt från verkligheten. Inte minst sjösjuka kan bli ett problem, något jag har skrivit om i Sjösjuka – Förebygg och behandla. I den här artikeln kommer jag fokusera på annat som gör vardagen lättare i en båt när vågorna tornar upp sig.
Köpa båt för att segla i stora vågor
Redan innan du köper en båt bestämmer du hur lätt det blir att leva ombord i sjögång. Se efter en trång båt. Stora öppna ytor ombord kan kännas lyxigt, men gör det svårt att hålla balansen. Om du förlorar balansen kommer du falla långt innan du landar i en skåpdörr eller vägg. Samtidigt är inte nödvändigtvis små båtar bättre, de rör sig mer i vågorna. En stor båt med trång planlösning är bäst.
En bra båt i sjögång är inte bara trång, den har många saker att hålla i. Ordentliga handtag, till exempel långa handtag som går i taket, ska finnas så de är inom en armslängds avstånd från varandra. Handtagen ska gärna sitta högt så man kan hänga i dem, det är lättare än att hålla emot.
Tänk också på att besättningen kan vara olika långa. En kort person behöver handtag på andra platser än en lång.
Inredningen bör inte ha vassa kanter. Hörn bör vara avrundade så du inte skadas mer än nödvändigt.
Ytterligare en sak du bör se efter är om bänkar och bord har en kant. Utan det kommer saker lätt falla i golvet.
Att ramla ombord är den näst vanligaste orsaken till skador i samband med båtliv. Bara hoppa till brygga innebär större risker. Var därför försiktig när du rör dig runt, tänk inte ”Det sker inte mig”. Var beredd på oregelbundna vågor, en gång i bland kommer en stor våg som rör båten på ett annat sätt än de andra vågorna.
Se också på skrovformen. Om båten har mycket volym vid för och akter kommer den lyftas snabbt av en våg och snabbt ge stor rörelse. Mindre flytkraft genom att skrovet smalnar av gör livet bekvämare.
Vikten bör vara i mitten av båten. Mycket vikt i för och akter gör att man får mer rörelsemängd så fören tränger djupare ned i vattnet om den går ned snabbt efter en våg. Ankare, ankarkätting, ankarspel kan ge stor vikt i fören. I aktern riskerar targabåge med mycket utrustning, vindroder och motor till jollen ge alltför mycket vikt.
Mat
Matlagning kan vara en utmaning när potatisen rullar av skärbrädan och det är svårt att hålla balansen. Diskhon är en praktisk plats att förvara skålar med ingredienser du skurit upp. Samma sak gäller spisen om den rör sig med båtens rörelser och du inte använder hela för att värma mat. Om båten lutar kanske du har en vägg du kan lägga saker mot.
Fyll inte kastruller mer än nödvändigt så det välter över. Använd gärna regnkläder och stövlar om det är risk att du får kokande vatten över dig. Regnbyxorna ska vara över stövlarna så de inte fylls med kokande vatten. Ett förkläde av silikon skyddar inte fötterna, men är bättre än inget om man tycker regnkläder är opraktiska.
Att hålla balansen när man står i köket kan vara ytterligare ett problem. Det brukar vara lättast om man lutar sig mot köksbänken. Om båten lutar är detta lättast att laga mat på läsidan. Om inte köket är på läsidan kanske du har ett navigationsbord på motsatt sida du kan använda istället.
Med hjälp av en halkskyddsmatta kan tallrikar stå kvar på bordet. Dessa kan även vara praktiska under skärbrädan. Det finns också båtserviser med gummibeläggning på undersidan. En mer effektiv variant är ett underlägg med ett tunt metallager som klistras fast på bordet. Glasen har magneter på undersidan så de fäster till underlägget. Se mer på Silwys hemsida.
Det finns alltid en ökad risk att servisen hamnar på durken, trots gummi och magneter. Därför är de flesta båtserviser gjorda av plast. Tillverkarna försöker få fram plast som känns så likt glas och porslin, men de har en bit kvar innan det når upp till samma nivå. Även om försäljarna påstår att man får en känsla av att äta med riktig servis så har jag ännu inte testat någon som lever upp till marknadsföringen. Jag föredrar därför glas och porslin som är tillräckligt tjocka för att inte gå sönder om det åker i durken.
Jag använder sällan halkskyddsmatta. Jag föredrar att ha tallriken i en hand och sked eller gaffel i den andra. Glas är ett större problem, även på ett underlag med hög friktion. När vätskan sätts i rörelse kan glaset välta. I sittbrunnen har jag därför hållare för glasen. Vattenflaska är ytterligare en lösning som dessutom gör att vätskan inte rinner över.
Läs mer om matlagning till sjöss i min artikel Tillbehör till köket ombord på en båt.
Sova
På längre turer till havs är man tvungen att sova när det gungar. Nära för och akter är den vippande rörelsen störst när båten går upp och ned för vågor med fören först. Högt upp blir den gungande rörelsen större. De mest bekväma sängarna ligger lågt och nära mitten av båten.
En stor säng kan kännas lyxig, men till havs är en trång säng bekvämare. En axelbredd är den perfekta bredden. Då kan du ligga på rygg och dessutom på sidan genom att ha ryggen mot en sida och knäna mot den andra.
Sängen måste ha lädukar så du inte ramlar ur. Du kan antingen använda mantågsnät eller tyg som du sätter fast under madrassen och spänner fast med ett rep i ringar på varje sida av sängen.
På däck
Även sittbrunnen bör vara trång. Om det lutar är det oftast mest bekvämt att sitta med fötterna på kanten av bänken på andra sidan.
I vågor är risken större för att man faller över bord. Var extra försiktig när du är nära relingen, speciellt på läsidan om det lutar. Om du ska fram till fördäck går du på vindsidan, var fastspänd med säkerhetslina för att inte komma bort från båten om du faller över bord. Läs mer om detta i min artikel Man över bord.
Du har kanske inte alltid flytväst på dig när du seglar, men stora vågor och kraftig vind är två saker du ska ta med i beräkning för om du bör ha flytväst. Inte bara på grund av att risken för att fall i är större, det är dessutom svårare att få dig ombord igen.