När ska man reva segel?

Alla seglare som har seglat mer än några få gånger har någon gång funderat över när man ska reva segel. Jag skulle önska man kunde ge ett tydligt svar på det, men det beror på så många olika saker. 

Publicerad 10 mars 2021

Här är saker du behöver ta med i beräkningen när du bestämmer om du ska reva seglen:

  • Vindstyrka: Den viktigaste variabeln.
  • Vindriktning: Länsar du blir den upplevda vinden lägre än om du kryssar.
  • Vågor: Har du vågor från aktern kommer det bli bekvämare ombord om du seglar i samma hastighet som vågorna. Har du vågor som möter båten behöver du tillräcklig fart och acceleration för att komma vidare när du bromsas av en våg.
  • Segeltrim: Har du skotat seglen hårt kommer du luta mer än om de är utskotade.
  • Ballast: Med mycket ballast kan du behålla mer segelarea utan att luta för mycket.

    Regatta, erfaren besättning, små vågor, lite vind. Allt talar för att ha full segelarea.

  • Besättningens erfarenhet: En erfaren besättning kan vänta längre, en oerfaren behöver mer marginaler.
  • Hur svårt blir det att reva om det börjar blåsa mer: Vad sker om det börjar blåsa mer? Blir det för svårt att reva? I så fall bör du reva redan nu.
  • Förhållanden framöver: Om väderleksrapporten säger att det ska bli lugnare väder snart eller du närmar dig skyddade farvatten är det värt att vänta med att ta in ett rev. Det gäller även motsatt. Tänker du på att reva nu, men du förväntar mer vind senare bör du sluta tänka och börja reva.
  • Hur säker är man på hur förhållandena är: Om du lämnar en väl skyddad ankringsvik kan det vara svårt att veta hur förhållandena är ute på öppet vatten. Sätt inte all segelarea, ta ut ett rev om det inte behövs när du kommit ut till de mer utsatta områdena.
  • Komfort: Hur bekvämt vill du ha ombord? När båten lutar kraftigt och gör plötsliga inbromsningar blir det svårare att leva ombord.
  • Hur mycket du lutar: När vågor sköljer in i sittbrunnen på läsidan och du står på sittbrunnens väggar blir det inte bara svårt att laga mat och röra sig, risken ökar också att du faller över bord.
  • Skador: Med mycket segelyta uppe i hård vind slits utrustningen mer. Det betyder ökad risk för plötsliga skador som måste åtgärdas i hård vind och utrustning som måste bytas ut tidigare än annars.
  • Hur bråttom har du: Mer segelyta betyder mer fart, men inte alltid. När du lutar kraftigt kan revade segel ge högre fart.
  • Vilka marginaler vill du ha om något går fel: När du har stor segelyta uppe blir det svårare att reparera skador.
  • Hur mycket utrymme har du: Har du mycket utrymme för att reva nu, men du kommer in i trånga farvatten med mycket båtar. Då bör inte vänta med att reva.

Som du ser är det mycket du måste tänka på, alla situationer är unika. Som oerfaren är det framför allt besättningens erfarenhet du bör tänka på när du bestämmer dig för om du ska reva seglen.

Till sist bör du komma i håg att det är lättare att ta ut ett rev när det blåser för lite än att ta in ett rev när det blåser för mycket.