10 % rabatt på båtutbildningar

Svensk Båtutbildning ger läsare på Sjomanskap.se 10 % rabatt på distanskurs i Förarbevis. Anmäl dig genom att skicka en e-post och ange rabattkoden "Sjömanskap".


Tips om jollar till båten

En jolle kan vara dyr och svår att ta med sig, men kan ge stor frihet och ge möjlighet till många ankringsplatser.

Publicerad 1 juni 2022
Sidan innehåller annonslänkar från Marineonline.se

I Sverige lägger de flesta till mot klippor. Många som gör båtturer över helger eller semestrar klarar sig därför helt utan en jolle.

Ska du utomlands och inte enbart lägga till i marinor är jolle ett måste, men även i svenska vatten ger en jolle frihet. Sveriges skärgårdar kan vara överfulla i semestertider. Om du kan släppa ankaret i mitten av viken och ro i land får du tillgång till övernattningsplatser det är lite konkurrens om.

På en del platser, till exempel Öland och Gotland är stränderna i de få vikarna man hittar långgrunda och omöjliga att ta sig i land torrskodd på. Jollen möjliggör också upptäcksfärdar för dig eller dina barn.

Nackdelarna att ha en jolle är stora, därför väljer många semesterseglare att inte ta med sig en jolle på båttur.Bogsering av jolle

En kille av hög kvalitet är en stor investering, pengar man kan spara till annat. Den tar dessutom plats. Bra förvaring, speciellt om man inte tar ut luften, kan vara en utmaning att få till. Inte minst på en liten båt.

Typer av jollar

Det finns några olika typer av jollar att välja på. Ofta måste an göra en avvägning mellan hur praktisk den ska vara när den används och hur praktisk den ska vara när den inte används. Du ska också väga hur bra den är till att färdas långt mot hur lätthanterlig jollen är när man ska lyfta upp den på båten eller land.

Uppblåsbar jolle

En uppblåsbar jolle är kanske det första många tänker på. Dessa är lätta att stuva undan om man tar ut luften, men det orkar man inte göra om man använder den nästan varje dag.

Uppblåsbara jollar är lätta att lyfta ombord och upp på land. Ofta kan en ensam vältränad person ta den över axeln och bära upp den på land där vågor och tidvatten inte når den.

Det är lätt att ta sig ombord i en uppblåsbar jolle om man vält eller av andra orsaker vill ta sig upp från vattnet.

En del jollar har gummidurk, andra, framför allt de dyrare, har träskivor som durk. I tillägg har de ofta träreling i aktern där man kan placera en utombordsmotor.

Uppblåsbara jollar är dåliga att ro med. De driver mycket i vinden på grund av att de flyter högt och har platt botten. En del har en uppblåsbar köl för att bli mer riktningsstabil, men det är begränsat hur mycket det hjälper.

Uppblåsbara jollar kan punktera se mer om detta längre ned. Köp en gummijolle med flera luftfyllda utrymmen som överlappar varandra. Då flyter den, även om du får en punktering. Du kan då ta dig tillbaka till båten, i alla fall i lugnt väder.

I tillägg till att de kan punkteras kan de även gå sönder om trycket blir för högt till följd av att de ligger i solen. Samtidigt måste du ha tillräckligt med luft för att kunna ro.


Exempel på uppblåsbara jollar


Hård jolle

En jolle av ett mer solid material, till exempel glasfiber eller aluminium, är oftast lättare att ro och kan köras i högre hastigheter långa sträckor. Nackdelen är att de tar stor plats, du har inte valet att lägga tid på att den blir mindre inför havssegling då man inte vill ha den på däck.

Hårda jollar är ofta tunga i förhållande till storleken. Ska de vara lätta att få upp på en strand får du beränsad lastkapacitet. Skrovet är ofta runt eller V-format, de är därför mindre stabila än de uppblåsbara jollarna. De riskerar att bli ostabila när du står upp för att packa i och ur. Smala kan de vara svåra att komma ombord i om du ramlat i eftersom de blir ostabila. Större jollar är stabila, men kan ha för hög reling.

RIB – Rigid inflateable boat

En RIB ger ett mellanting mellan den uppblåsbara jollen och den hårda jollen. Botten är gjord glasfiber eller aluminium. Sidorna är  uppblåsbara och ger ökad säkerhet på grund av dess flytförmåga. Mycket av det jag skrivit om de uppblåsbara jollarna gällar även för RIB.

En RIB ger dig en båt som planar lätt och är riktningsstabil. Samtidigt blir den inte alltför tung, även om de inte kan mäta sig i hur lätta de helt uppblåsbara båtarna är.


Exempel på RIB


Hopfällbar båt

Vill du ha en hård jolle, men ha möjlighet att stuva undan den kan en hopfällbar båt vara något för dig. Det finns några olika varianter, bland annat Portaboat. Du kan till stor del blanda de bra egenskaperna från de hårda båtarna med gummijollens stuvförmåga.

Nackdelen med de hopfällbara båtarna är ofta priset.

Tips inför köpet

Vilken jolle som är bäst för dig beror på din användning. Om du sällan använder jollen är det viktigare att den tar liten plats än att den är bra att använda.

Ska du ro till land ett hundratal meter bort och sedan bära upp den på land behöver du en lätt jolle utan motor. Ska du istället kära den några sjömil bör du ha en större och snabbare.

Se till så jollen kan låsas om du lämnar den på platser där det är stöldrisk. Se också till att hålla motor, åror och annat låst.

Mina åror var borta när jag lämnat jollen på en strand på Kap Verde. En fiskare kom fram till oss och bad oss följa med. Efter att ha letat en stund hittade vi hans bror som krävde 20 kronor för att ha gått runt med årorna och sett till så ingen skulle stjäla dem. Efter det borrade jag hål i årorna och fäste schacklar som jag kan trä en vire genom. En klick epoxy säkrar att schacklarna inte kan öppnas alltför lätt.

Ska jollen ofta transporteras långt på land bör du se efter en jolle med hjul. Detta kan köpas som tillbehör och fästas på alla jollar med akterspegel av trä och kostar drygt 1000 kronor.

Hur man förvarar en jolle

Ska man förflytta sig från en ankringsplats till en annan har du några möjligheter till förvaring.

En del väljer att bogsera jollen. Det fungerar bra så länge farten inte är alltför hög eller det är stora vågor. Se till så fästpunkterna för bogserlinan inte börjar gå sönder, eventuellt säkra den på en extra punkt för att jollen inte ska driva mot grunt vatten dit du inte kommer.

Vid bogsering måste du öppna självlänsen så den inte fylls med vatten. Bogsering fungerar sällan bra när du ska in och ut ur marinor. Det är oftast lättare om du ankrar, men kom i håg att bogserlinan riskerar att fastna i propellern om du backar.

En annan möjlighet är att förvara den på fördäck. Har du en stor jolle i förhållande till båten kommer den vara i vägen.

På större båtar kan man förvara jollen på en davit, en hissanordning i aktern. I kraftig vind blir det stort vindfång, jollen får inte heller vara för tung för att detta ska vara en bra lösning.

Ska du ut i kraftig vind är det bäst att packa undan jollen helt om du har en gummijolle eller hopfällbar. Det extra vindfånget i tillägg till att den kan vara i vägen kan skapa, om inte farliga, så i alla fall besvärliga situationer.

Förlora inte lasten, eller besättningen

Speciellt om det är vågor och blåsigt där du ankrat finns det risk att du tappar saker i vattnet. Bind fast otympliga saker, till exempel cyklar och utombordsmotorer, när de lyfts ned i jollen. Ibland är det lättast att hålla i repet när lasten ska i och ur.

Det kan vara lockande att bara köra en vända till och från land, men se upp så du inte överlastar jollen. Det ökar risken för att välta, men även att vågot sköljer in.

Undvik att bli med i filmklipp på internett med namnen ”Idiots with boats” eller ”Boating mistakes” genom att använda dödmansgrepp. Speciellt små jollar har ökad risk för att välta och att föraren ramlar av.

Ta sig i land med jolle i dyning

Ankringsplatser vi skulle se som för utsatta i Sverige kan man bara drömma om i andra länder. Ofta kan dyning leta sig in till stranden där du tänkt ta dig i land. Att hantera en jolle i dyning kan vara en spännande upplevelse, kanske för spännande.

Se till att ha en reservplan om dyningen blir värre när du är borta. Kan du kanske bära jollen längs stranden till en mer skyddad plats? Kan det förväntas mindre dyning senare på dagen så det blir säkrare om du väntar några timmar extra? Kom i håg att dyning kan uppstå långt bort, vid stora hav kan det därför vara svårt att förutse dyningen.

Packa allt som är känsligt mot fukt vattentätt. Det finns vattentäta packpåsar som tar liten plats som skyddar kamera, telefon och annat. Tänk också på hur många lösa saker du måste hitta om du välter. Säkra packningen, ryggsäck kan du ha på ryggen när du ror.

När du ska i land, vänta utanför området där vågorna bryts. Kom i håg att en och annan gång kommer en betydligt större våg som bryts tidigare.

När du ser att det kommer en lugnare period ror du till det är så grunt att du kan springa på botten. Alla hoppar av samtidigt och drar upp jollen på land. När ni ska ut igen går ni så långt ned i vattnet som möjligt. På signal från en person bär man ut jollen och hoppar ombord. Här kommer det svåraste om  man är många: Det kan bli trångt. Det är lättare att vara två, en på varje sida, än att några måste samsas på en sida.

Ta er ur området med brytande vågor så snabbt ni kan.

Reparation av gummijolle

En uppblåsbar jolle riskerar att få punktering. Du bör därför ta med dig reparationssats. Reparationssatsen består av ett lim och lagningslappar. Det finns både en- och tvåkomponentlim.

Tvåkomponent är betydligt starkare, men kräver mer jobb att använda. Ofta ska man bara ha någon procent av härdaren. Det är svårt att få rätt när man bara behöver lite

Enkomponent är enkelt att använda till små reparationer, men har du fått en lång reva i jollen kan du behöva starkare lim.

En öppnad förpackning riskerar att torka, även om det är tvåkomponentlim. Du bör därför välja en av typerna.

Så reparerar du en gummijolle

Första steget när du ska reparera en gummijolle är att hitta läckan. Det kan ibland vara en utmaning. Blanda diskmedel med vatten och håll över. Se efter bubblor där luften kommer ut. Glöm inte att ventilerna kan läcka.

Töm luften ur jollen.

Rugga upp ytan runt punkteringen med hjälp av grovt sandpapper.

Hur du ska använda limmet står på förpackningen, men vanlig metod är följande:

Om du har tvåkomponentlim, blanda bas med härdare i de proportioner som står på förpackningen.

Stryk ett tunt lager lim på jollen och lagningslappen. Vänta i cirka tio minuter så vätskan som gör limmet lättflytande avdunstar.

Pressa fast lagningslappen och stryk ut den jämnt.

Vänta på att limmet härdat. Ofta tar det något dygn innan du fått full styrka.