10 % rabatt på båtutbildningar

Svensk Båtutbildning ger läsare på Sjomanskap.se 10 % rabatt på distanskurs i Förarbevis. Anmäl dig genom att skicka en e-post och ange rabattkoden "Sjömanskap".


Rengöring av dieseltank i båten

Om du inte sköter din dieseltank riskerar dieselfiltren täppas igen. Då kommer diesel inte fram till motorn och den stannar, antagligen vid sämsta möjliga tidspunkt. 

Publicerad 30 mars 2022
Sidan innehåller annonslänkar från Watski

Diesel sprutas in i cylindrarna med stor precision genom små hål. För att de inte ska tätas igen har man ett eller två filter längs bränslets väg till motorn. Om ett filter blir tätt är det betydligt lättare att åtgärda än om smutsen fastnar i injektorn.

Dieseldjur

Det är inte kaffe i det här glaset, men dieseldjur från en båt som stått länge på land. Den rena dieseln är lättare och samlas i toppen av glaset.

Den stora fienden är inte smuts som ramlat ned i tanken, men dieseldjur. Dieseldjur är inte djur, men bakterier som lever i vatten och får sin energi genom att bryta ned kolväten. När de dör faller de till botten där de kan bilda en trögflytande massa.

Du kan ha stora mängder dieseldjur i tanken utan att märka av det, men en dag ger du dig ut i stora vågor, dieseln sätts i rörelse och virvlar upp dieseldjuren som sugs upp i filtren. Det är med andra ord i hård vind och hårt trafikerade farleder du har störst risk för motorstopp på grund av att du inte skött tanken rätt. Det är då du minst av allt vill ha motorstopp.

Vatten och diesel blandas inte. Vatten är tyngre än diesel och lägger sig därför längst ned i tanken.

Det finns många olika tillsatser du kan köpa för att döda dieseldjuren. Det stoppar tillväxten en stund framöver, men tar inte bort de du redan har. Du kan därför minska behovet av rengöring med hjälp av tillsatser, men har du fått tillväxt är du tvungen att rengöra i tillägg.

Se upp när du häller i tillsatser. Du kan ha sedimenterade dieseldjur i botten av tanken som håller sig där. Många tillsatser löser upp denna gegga, men inte tillräckligt för att det ska passera genom filtert och motor. Om du inte är säker på att tanken var ren tidigare bör du innan nästan gång motorn används kontrollera botten av tanken.


Exempel på dieseltillsatser

Bio Protect 2

Liqui Moly Marint Dieselskydd


Rengöring och kontroll av tanken

Du bör kontrollera dieseltanken minst en gång per år. Om du har normal svensk användning av båten gör du detta på våren.

För detta behöver du några behållare, gärna genomskinliga. Du behöver också en pump som når till botten av dieseltanken. Ska du bara pumpa upp små mängder kan du använda en bränsleblåsa som du monterar på en slang. Änden av slangen fäster du på en stång så du når till botten.

Enkel dieselpump

För att spara plats kan man ta med en liten pump bestående av en slang med handpump som man fäster på en stång för att nå längst ned i dieseltanken.

Ska du pumpa upp större mängder behöver du en bättre pump, till exempel en pump som drivs med en borrmaskin eller en oljebytarpump.

Ha god ventilation eller använd gasmask. Du kommer antagligen ta på saker med diesel. Använd därför handskar. Lite hudkontakt märker du inte av, men under ett långt liv med diverse kemikalier på en båt ökar risken för hälsoproblem.

Stick slangen ned i botten av tanken och ta upp diesel i behållarna. Låt dem stå en stund så vattnet sjunker ned till botten. Häll tillbaka den rena dieseln som samlas i toppen av behållaren. Häll vattnet och smutset på botten till en annan behållare. Repetera tills du bara får upp ren diesel.

Om det är mycket vatten eller sediment på botten och du inte har möjlighet att lagra all diesel för att tömma tanken helt kan det bli mycket jobb att pumpa upp, låta det sedimentera och hälla tillbaka. Då kan du göra en egen sedimentationsbehållare med automatisk tillbakaföring av den lätta dieseln.

I tillägg till det jag nämnt över behöver du även en mjuk slang och en dunk. Har du en pump med hög effektivitet behöver du en stor dunk, i exemplet med bränsleblåsan räcker de dunkar på fyra liter man köper batterivatten, kylvätska med mera i.

Borra ett håll i toppen av dunken som är tillräckligt stort för slangen från pumpen. På sidan borrar du ett hål till den extra slangen. Med rätt material på slangen och lagom stort hål kommer detta bli tätt.

Nu är det bara att pumpa och eventuellt tömma dunken en gång i bland. Du sparar tid och du slipper till stor grad dieselångor och spill.

Om tanken är mycket smutsig hjälper inte detta. Då sitter dieseldjur fast i botten. Du måste då samla i hop tillräckligt med dunkar för att förvara all diesel du har i tanken. När du fått ut all diesel kan du ta bort smutsen med en trasa.

Är du rädd för att du får problem, trots att du följer råden i den här artikeln? Då bör du installera ett extra förfilter med en koppling så du kan välja vilket du ska använda. Då kan du snabbt starta motorn igen, men också felsöka lättare var problemet är. En ännu säkrare lösning är att ha en dagtank på några tiotals liter som motorn suger diesel från. När tanken börjar bli tom pumpar du över diesel från huvudtanken genom ett filter. Blir filtret tätt märker du det när du pumpar, inte när du använder motorn.