VHF

VHF är ett praktiskt sätt att kommunicera mellan båtar, men behöver verkligen DU en VHF? Vad ska du se efter när du ska köpa en ny?

Behöver man VHF?

En del båtägare har säkert undrat om man verkligen behöver VHF i dag när alla har mobiltelefon. Ska du ut på långtur är svaret på den frågan utan tvivel att det behövs. Vanlig semestersegling där man bara någon gång i bland är mer än några kilometer från kusten blir svaret inte lika klart. Nedan kommer en del argument för och mot.

Direkt kontakt med de som ska hjälpa dig

Med en mobiltelefon ringer du 112 för att få hjälp. Vill någon ha mer information av dig måste de ringa upp dig. Med en VHF kan vem som helst enkelt ta kontakt och diskutera med dig hur räddningsinsatsen ska genomföras.

Att få hjälp betyder inte att du kan sätta dig ned och slappna av. Du och de som hjälper dig kan behöva diskutera hur ni ska bogsera bort båten från grundet eller hur du ska komma över från din sjunkande båt till den andra båten i höga vågor. Med en VHF blir det lättare än att ropa.

Täckning med mobiltelefon vs VHF

Ute till havs har man inte täckning med en mobiltelefon. I skärgårdar har man täckning på de flesta platser. Eftersom det måste vara fri sikt mellan antennerna som kommunicerar med en VHF kan det i vikar vara bättre mottagning med en mobiltelefon.

Ska du bara utanför mobiltelefontäckning någon gång ibland är nyttan med VHF liten. Innan alla hade mobiltelefon var det inget konstigt med att det kunde ta lång tid att tillkalla hjälp när man var ute i naturen. Vad är risken för att något allvarligt inträffar just de timmarna på semestern du inte har täckning med mobiltelefonen?

När allt är vått

Om båten har slagit runt eller du står upp till knäna med vatten har kanske mobiltelefonen blivit fuktskadad. Du kan självklart packa den vattentätt när du är ute på vattnet, men orkar du göra det varje dag när det är en liten risk att den blir våt? Då kan du inte heller räkna med att en stationär VHF fungerar eftersom den är kopplad till båtens förbrukningsbatterier. Då är det handhållen VHF, PLB eller EPIRB som gäller.

Kunna hjälpa andra

Om någon får problem kan du vara den som är närmast att ge hjälp. Utan en VHF kanske du inte nås av nödsignalen. Det blir dessutom svårare att hjälpa till när du inte kan ha löpande kontakt med den nödställde, JRCC och andra som hjälper till med räddningsarbetet.

Att kunna hjälpa andra är ett viktigt argument där och när det är få båtar ute på vattnet. Då är chansen liten för att någon i närheten upptäcker en nödsignal visuellt eller genom ljud. Samtidigt är frågan om man har ett moraliskt ansvar att skaffa VHF för att kunna hjälpa andra. Är det något annat tillfälle det finns ett liknande system att tillkalla hjälp? Fjällvandrare kan inte tillkalla någon på andra sidan dalen om de är skadade, de har dessutom inte med sig nödbloss. Bilar måste vänta på att någon annan råkar passera om de krockar.

Men är verkligen att liknande system inte finns på andra platser ett bra motargument? Borde man inte utnyttja att denna möjlighet finns fullt och delta i samarbetet?

Kommunikation med hamnar, slussar och broar

I en del kanaler kan det vara krav om VHF för att man ska kunna kommunicera med slussvaktare.

De flesta kan även kontaktas med mobiltelefon. Detta är därför numera ett svagt argument för att skaffa VHF om du inte ska ta en tur i en kanal där detta är ett krav.

Man över bord

Det kan vara svårt att hitta en person som fallit över bord. Det finns flera tekniska hjälpmedel som hjälper dig. Ett sätt är att man har på sig en VHF när man gör riskfyllda uppgifter. Då kan man meddela de som är kvar på båten, om de också har en VHF kvar ombord, åt vilket håll de ska köra.

Vad är nackdelen med att köpa en VHF?

Det går snabbt att upparbeta den kunskap du behöver för att ta certifikat för VHF. Har du först tagit certifikatet behöver du inte ta det igen.

En enkel VHF får du för runt 1000 kronor, den håller länge om den inte råkar ut för en olycka. Varför inte lägga den tiden och summan på att få tillgång till en VHF med alla fördelar det ger?

Stationär eller handhållen VHF?

Handhållen VHF

Med en handhållen VHF får man kortare räckvidd, men kan tas med i livflotten.

Räcker en handhållen VHF eller bör man ha en stationär? En stationär är betydligt dyrare. Radion kostar ofta mer, i tillägg ska du ha antenn, kabel och kontakter. Antennen ska dessutom fästas på något sätt, det kan både bli extra utgifter och jobb.

Fördelar med en stationär VHF

En stationär VHF har ofta fler funktioner än en handhållen. Den kan till exempel ha AIS och väderfax. Se mer om detta längre ned.

Största fördelen med en stationär är den ökade räckvidden, speciellt på en segelbåt. Nyttan av det behöver inte vara så stor på stora fjärdar inomskärs där man ofta kommunicerar på kortare avstånd och det er bra täckning med landstationer. Ute till havs eller om du behöver få signalen över öar är nyttan större.

För en del kan valet stå mellan en handhållen eller ingen VHF, då bör man inte tänka mer på om man egentligen borde ha köpt en stationär. En handhållen ger högre säkerhet än ingen alls, även om räckvidden inte är den bästa.

Fördelar med handhållen VHF

En handhållen VHF har inte bara nackdelar, den kan i en del situationer vara bättre än en stationär. I en nödsituation kanske du inte kan vara under däck och prata. Den handhållna kan du ta med dig dit du behöver vara, även om du behöver lämna båten.

Det är inte bara vid nödsituationer du kan behöva vara på något annat ställe än vid navigationsbordet. Du kanske kör i en kanal och behöver anropa slussvakten, att gå ned under däck är inget alternativ.

Eftersom en handhållen VHF är vattentät och har ett eget batteri fungerar den även om båten är vattenfylld. En stationär slutar fungera när vattennivån når upp till batterierna.

Om jag bara skulle ha en VHF hade jag valt handhållen, trots kortare räckvidd. Att den fungerar i nödsituationer är viktigare.

Funktioner

Det är stora skillnader i vilka funktioner de olika enheterna har. Ofta är det ett tydligt samband mellan pris och funktioner. Under ser du några saker du bör se efter när du väljer VHF.

Vattentät och flyter

Standard på handhållna och på en del stationära

En handhållen VHF riskerar att bli blöt när den behövs som mest. Därför är alla handhållna VHF radior vattentäta. De flyter också så man inte förlorar den om man ligger i vattnet och tappar den. Även en stationär kan ha nytta av att vara vattentät. Det kan bildas kondens eller bli läckor på en båt som droppar ned på elektronik. På en del båtar vill man montera VHF radion ute.

Lyser och ger ljud i från sig i vatten

En del handhållna

Tappar man en VHF i vattnet när det är mörkt kan den vara svår att hitta. Därför kan en del handhållna VHF radior känna av att de ligger i vattnet och börjar lysa och ge ifrån sig ljud, även om de är avslagna.

Skaka ut vatten

En del handhållna

Det är inte lätt att höra om man har vatten i öronen. Det är inte heller lätt att höra om man har vatten i högtalaren. En nyttig funktion är därför att man trycker på en knapp så kommer det ett högt ljud från högtalaren som skakar ut vattnet.

DSC

De flesta handhållna och stationära

DSC står för Digital Selective Calling. Med hjälp av DSC kan man med en knapptryckning skicka ut ett nödmeddelande till alla båtar med DSC inom räckhåll. Meddelandet ger bland annat information om vad båten heter och position. Detta förutsätter att din VHF har GPS inbyggd eller tillkopplad.

DSC är inte bara nyttigt i nödsituationer. Du kanske vill nå en vän som inte lyssnar tillräckligt noga eller har glömt att sätta på kanal 16. Då kan du ringa upp den personen så den får ett ljud som är lika svår att missa som en telefon som ringer. För att göra det måste den båten ha ett MMSI nummer som man får tilldelat när man söker om tillstånd för att använda en VHF med DSC på en båt. Du måste också känna till detta nummer, du kan därför inte ringa okända båtar på det sättet.

GPS

En del handhållna och stationära

För att ett nödmeddelande ska vara komplett måste det innehålla positionen, det är trots allt den viktigaste informationen. Många VHF radior har en inbyggd VHF, men en del stationära måste man koppla till en GPS för att detta ska fungera.

Dubbelvakt, trippelvakt och scan

De flesta handhållna och stationära

Kanal 16 måste alla lyssna på hela tiden. I tillägg kan det vara praktiskt om man kan lyssna på en till kanal samtidigt. Du kanske ofta behöver kommunicera med en vän på en egen båt som ska till samma plats. Genom att avtala en kanal som bägge lyssnar på, i tillägg till kanal 16, slipper ni anropa varandra på kanal 16 och sedan gå över till den andra kanalen. Detta kallas för dubbelvakt. Trippelvakt betyder att du lyssnar på tre kanaler samtidigt. Det finns också en scan-funktion som innebär att man går igenom alla kanaler.

I praktiken lyssnar inte en VHF på flera kanaler samtidigt. Den går från kanal till kanal med korta intervaller. Om den upptäcker en sändning stoppar den upp.

AIS

En del stationära

AIS står för Automatic Identification System. En båt eller fartyg med en AIS-transponder skickar med jämna mellanrum ut signaler om var båten befinner sig, kurs, fart, namn, last med mera. Den informationen kan användas för att räkna ut risk för kollision, men det är också nyttigt att veta vad fartyget man ska anropa heter.

Det är även möjligt att bara ta mot signaler. Det blir betydligt billigare, men man förlorar en del av nyttan med AIS när andra inte ser dig och om två båtar med AIS mottagare möter varandra i dimma kan ingen se den andra.

En del VHF radior har inbyggda AIS transponder eller sändare. Priset på dessa är ofta några tusen kronor mer än de som saknar AIS.

Ta bort buller

Många handhållna och stationära

På en båt kan det vara buller från en motor. För att samtalet ska höras genom oväsendet har ofta VHF radioer bullerfilter. Detta kan vara i mikrofonen så buller filtreras bort innan ljudet skickas i väg. Det kan också vara filter som behandlar inkomna signaler innan de når högtalaren.

Anpassa ljudvolym efter buller

Några handhållna

Att en telefon anpassar ljusstyrkan efter ljuset där telefonen används ser de flesta som en självklarhet. Det är inte like stor självklarhet att högtalaren anpassar ljudvolymen efter ljudnivån. En del VHF radioer har detta så du utan att ändra volym manuellt kan röra dig mellan platser med olika högt bakgrundsljud.

Megafon

Många stationära

Det är inte alla du vill prata med som har VHF, men de är för långt bort för att du ska kunna ropa. En del stationära VHF radior ger dig möjlighet att prata i mikrofonen och ljudet kommer ut ur högtalaren i betydligt högre volym.

Tillbehör

Mikrofon med alla funktioner

En stationär VHF har en mikrofon som du pratar i. En del mikrofoner har bara de mest elementära funktionerna, andra ger dig tillgång till allt. På det sättet kan du stå en bit från den stationära enheten och ordna allt.

Förlängningskabel till mikrofon

Kabeln som hör till din stationära VHF når inte så långt. Har du köpt en mikrofon som ger dig tillgång till alla funktioner på radion vill du antagligen ha möjlighet att stå en bit bort. Det kan du ordna med en förlängningskabel.

Trådlös mikrofon

Vill du kunna röra dig helt fritt på båten kan du köpa en trådlös mikrofon. På det sättet får du fördelarna med en stationär VHF, samtidigt som du får många av fördelarna med en handhållen. Du får inte alla. Mikrofonen slutar fungera om båten fylls med vatten så elen slås ut.

Strupmikrofon

Vill ta filtrering av buller till en helt ny nivå kan du skaffa en strupmikrofon. Den ligger mot strupen och fångar upp vibrationer där. På det sättet kan du skicka ditt samtal utan att motorbuller eller vinden stör.

Headset

För att få högtalaren närmare örat och därmed få möjlighet att höra bättre i bullriga miljöer kan du skaffa ett headset. De har ofta en mikrofon i tillägg som gör att du slipper hålla upp radion framför dig när du pratar.

Antenn

Kvaliteten på antenner anges både i gain och SWR. Gain är ett mått på hur stor del av energin som stråler horisontalt. Stor andel som strålar horisontalt ger lång räckvidd. En antenn som har gain 0 dB strålar åt sidorna, upp och ned. 3 dB betyder mer fokuserad strålning och ger dubbelt så mycket strålning rakt ut. 6 dB ger fyra gånger mer i jämförelse med 0 dB, 9 dB ger åtta gånger mer.

Nackdelen med hög gain är att sändningen kan bli så koncentrerad att den går ned i havet om båten lutar. Eftersom en VHF vilket fall som helst inte sänder längre än den kan se och 25 W räcker långt har de flesta antenner inte bättre gain än 3 dB.

Ibland kan det i specifikationerna även stå nämnt SWR. Det anger hur mycket energi som går förlorat i antennen. SWR på 1:1 är en antenn där inget går förlorat, 3:1 är mycket.

Koaxialkabel

Mellan antennen och VHF radion behöver du en koaxialkabel. Koaxialkablar används till många olika apparater, men det är viktigt att den är anpassad för att använda till VHF för ratt få rätt impedans. Den bör dessutom vara anpassad för att användas på båtar för att inte korrodera snabbt. Det innebär bland annat att den helst ska vara förtennad.

Tjockare kabel ger bättre signal, men blir både dyrare och kan bli styv. Den bör vara så kort som möjligt, men se gärna till att ha lite extra marginal för att kunna klippa av en liten bit om det kommer in fukt och den korroderar.

Kontakt till koaxialkabel

För att koppla koaxialkabeln till antenn och VHF radio behöver du kontakter. Dessa ska lödas fast, du behöver därför lödpenna och lödtenn i tillägg.