Segel

Det finns många olika typer av segel på en modern båt som kan tillverkas på olika sätt.

Typer

Det finns många olika typer av segel, en del används bara på äldre fartyg. Under hittar du de vanligaste typerna som man hittar på moderna segelbåtar.

Storsegel

Storsegel är det segel som sitter på en bom akter om masten. Om en båt har två master är ofta masten närmast fören större än den aktre masten. Storseglet sitter då på den större masten.

När man har vinden akterifrån är storseglets uppgift att fånga upp vinden och driva båten framåt. På de flesta båtar har storseglet mindre betydelse för framdriften när man går högt upp mot vinden. Det är då istället förseglet som står för mest framdrift och storseglet balanserar och ser till så man kan gå högre upp mot vinden.

Mesansegel

Mesanseglet sitter på masten i aktern på segelbåtar med två master. Precis som storseglet används den i större grad för att balansera båten än framdrift i en del vindriktningar. Mesanseglets storlek i förhållande till storseglet varierar beroende på båtmodell. Det kan vara lika stort, men det kan även vara en bråkdel av storleken och används då mer som balans än framdrift.

Försegel

Försegel är de segel som sitter framför den främre masten. Vid kryss är de viktiga för framdrift, men med vinden akterifrån hamnar de ofta i lä bakom storseglet och ger mindre effekt. Har man vinden nästan rakt akterifrån kan man ha storsegel och försegel på olika sidor för att undvika detta. Eventuellt kan förseglet hållas ut med hjälp av en spinnakerbom. På en del båtar kan man hissa ett försegel på varje sida när man länsar.

Försegel rullas ofta runt förstaget. Fördelen med detta är att man lätt kan bestämma segelyta och reva vid behov. Det finns några nackdelar med detta. Priset är en. Det är större risk för fel samt seglet är mest effektivt i vissa vindstyrkor och riktningar. Allroundsegel på rulle är sällan det bästa seglet, men det är mest tävlingsseglare som bryr sig om det.

Fock

Focken sitter på ett stag framför masten. Den aktre delen av focken går inte längre akterut än masten.

Genua

Genua är skiljer man mot focken genom att den går akter om masten.

Spinnaker

Spinnaker är ett segel som inte sitter fast i förstaget. Istället hålls det på plats med fallet och två skot. Spinnaker är ofta sydda i tunnt nylontyg så de är lätta och det krävs lite vind för att de ska fyllas. Spinakern har djup buk, mer formad som en säck än andra segel. Spinnakern används på undanvindsegling. De finns symnetriska och osymetriska spinnaker. Den osymetriska kan man segla högre upp mot vinden med.

Code 0

Code 0 är enligt tävlingsdefinitionen en spinnaker eftersom den inte sitter fast i förstaget. Den hissas framför förstaget, men har mycket liten buk. Det gör dem bra till att gå högt upp mot svag vinden.

Genaker

Genaker är en blandning mellan spinnaker och genua. Precis som spinnakerna sitter genakern inte på förstaget, men den är fäst längst ned i bogsprötet, som en genua. Buken är ofta mellan spinnakerns djupa buk och genuans flatare buk, det gör att de kan användas högre upp mot vinden än spinnakern.

Segelduk

Vävning vs laminering

Det finns två grundprinciper för hur segelduken tillverkas: Laminering och vävning. Laminering innebär att man limmar i hop tunna skickt för att få önskade egenskaper. Vävning betyder att man har trådar som vävs i hop.

Vävda dukar är ofta billigare än de laminerade, de har även längre livslängd. När de går sönder är de lättare att reparera. Det gör dem populära bland nöjesseglare. Nackdelen är prestandan. Laminerade segel är därför framför allt tävlingsseglarnas val.

Polyester (Dacron)

Polyester är mer känt som Dacron som ursprungligen är ett varunamn från Dupont. Polyester är det vanligaste materialet för nöjesseglare tack vare priset och hållbarhet. Polyesterfiber tål både UV-strålning och vikning bra. Nackdelen med polyester är att det sträcker sig under belastning. Seglet förlorar därför formen och blir mindre effektivt.

Pentex

Pentex är en polyesterfiber som skiljer sig från många andra typer av polyesterfibrer. Fibern töjer sig mindre, men tål vikning och UV sämre.

Dyneema

De flesta tänker på rep när de hör om dyneema, men dyneemafibrer kan även användas till segel. Dyneema sträcker sig lite under belastning, men den sträckning som sker går i liten grad tillbaka när belastningen avtar. Seglet riskerar därför ha kort livslängd som ett högprestandasegel. Dyneema tål UV och vikning bra.

Kevlar och Twaron

Kevlar och Twaron är fibrer med till stor del de samma egenskaperna, men de kommer från olika tillverkare. Kevlar är dyrt och klarar vikning och UV-strålning dåligt. Däremot töjer det sig lite. Det används därför framför allt till segel på kappseglingsbåtar.

Vectran

Vectran påverkas obetydligt av att böjas, med klarar UV-strålning mycket dåligt. Det måste därför skyddas av andra material.

Kolfiber

Kolfiber är mycket stark i sin längdriktning, men förstörs snabbt om den böjs. Det gör att man får högprestandasegel med kort livslängd. Däremot är kolfiber nästan opåverkad av UV-strålning. För att öka livslängden kombineras ofta kolfiber med andra fibrer.

Nylon

Nylon är en lätt fiber som töjer sig mycket. Den används därför bara i segel som används på  läns där töjningen har liten betydelse.

Garntyper och efterbehandling

Det kan vara stora skillnader på två segeldukar av samma material. Om det är små trådar i väven kommer de sitta tätare och sträcka sig mindre. Du får då ett bättre segel, men till ett högre pris. Generellt får du vad du betalar för. Ett billigt segel kan innehålla garner av dålig kvalitet som töjer sig mer. Får du offert från två segelmakare med stora prisskillnader kan det vara här skillnaden ligger.

När segelduken är vävd återstår en del bearbetning. Den värms, valsas och ett ytlager läggs på. Mer bearbetning betyder styvare segel som är bra för att ge hög prestanda. Nackdelen är att den blir skörare.

Utrustning för att reparera segel

Segel slits och går sönder om de fastnar i riggen. Med grundläggande kunnskaper och enkel utrustning kan man rädda semestern när olyckan är framme.

Sewing awl

Utan en elektrisk symaskin som tar stor plats är en sewing awl mycket praktisk. Den kan användas för att sy med över- och undertråd, vilket ger bättre sömmar än om du syr för hand med en vanlig nål.

Tråd

Det är viktig med en bra tråd ombord för reparationer. Köp en stark tråd som står mot UV-strålning bra. Det hittar du i välsorterade båtaffärer

Nålar

Du behöver nålar i olika storlekar. När du syr genom ett lager vill du ha en tunn så hålen blir små. Syr du genom många lager är du tvungen att acceptera större hål för att nålen ska hålla. Ta med ett antal, de går lätt sönder.

Segelmakarhandske

En segelmakarhandske gör det möjligt att trycka nålar genom flera lager tjocka tyger. Har du inte tillgång till det kan du ta något hårt med en flat yta, eller ännu hellre, med små gropar.

Kraftig symaskin

Få har med sig en symaskin som klarar att sy genom flera lager med segelduk, men om man får en större skada på seglet önskar man att man hade det. En skada som bara tar några tiotals minuter att laga med en symaskin kan ta många timmar att sy för hand.